Sunday, November 13, 2016

ပုပၸါးေတာင္၂

*****ရာဇ၀င္ထဲကပုပၸား*****

၁။ပုဂံေခတ္

မဟာဂီရိနတ္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ ပထမပုဂံ၏ ၇-ဆက္ေျမာက္ သီရိပစၥယာျမိဳ႕တည္ ေသလည္ေႀကာင္ မင္းလက္ထက္ကတည္းက ေပၚေပါက္ေနျပီျဖစ္သည္။

ျမန္မာရာဇ၀င္က်မ္းမ်ား၏ အဆုိအရမူ ဒုတိယ ပုဂံေခတ္ ေသလည္ေႀကာင္မင္း (၃၄၄-၃၈၇) လက္ထက္တြင္ ဧရာ၀တီျမစ္ေႀကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ တေကာင္းမွပုဂံသို႔ေမ်ာလာေသာ စကားပင္တုံးႀကီးကို ဆယ္ယ္ကာ နတ္ေမာင္ႏွမရုပ္ထုလုပ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ပုပၸားသို႔ပို႔ကာ နတ္ကြန္းေဆာင္ေဆာက္လုပ္၍ ပူေဇာ္ခဲ့သည္ဟုဆို၏။ ေသလည္ေႀကာင္မင္း လက္တြင္ ပုပၸားနတ္ေတာင္လကၤာေပၚထြက္ခဲ့သည္။

ပုပၸားနတ္ေတာင္လကၤာ

သုိးကေလး။ ။ ပုပၸားနတ္ေတာင္၊ အေခါင္ျမင့္ဖ်ား၊ စုံေတာ္ျပား၀ယ္၊ နံ႔ရွားႀကိဳင္လြင့္၊ ခါတန္ပြင့္သည္၊ ေရႊႏွင့္ယုိးမွား၊ ပန္းစံကား။

သိုးကေလး။ ။ စကားပြင့္ႏွင့္၊ ႏိုင္းတင့္ႏုိးသည္၊ ရဲမ်ိဳးသမီး၊ ေမာင္ႀကီးႏွမ၊ ညက္လွျပာစင္၊ မဲ့သည္ပင္သည္၊ ခရီးသား။

သိုးကေလး။ ။ ျမိတ္လြတ္စုလည္း၊ အငယ္တည္းက၊ ကၽြမ္း၀င္ႀကသည္၊ ေမြးဘတူရင္း၊ မ်ိဳးသည္မင္းႏွင့္၊ ခ်စ္ျခင္းစုရုံး၊ သက္ထက္ဆုံးသည္၊ ႏွလုံးမျခား၊ ေစာင့္တရား။

ေဆြမိမင္း။ ။ မ်က္သုတ္နီစဥ္၊ ရထည္းဖ်င္ႏွင့္၊ က်ိဳင္းစင္ျမ၀ါ၊ မတ္ႀကီးလ်ာကို၊ မယ္သာႀကိဳက္မိ၊ တုမရွိ။

ပုဂံပထမမင္းဆက္ ၂၀-ဆက္ေျမာက္ ေစာရဟန္းမင္း(၆၄၀)သည္ ပုပၸားအရပ္သားျဖစ္သည္။ အေနာ္ရထာ မင္းသည္ ဘုရင္မျဖစ္မီ ေနာင္ေတာ္စုကၠေတးမင္းကို တုိက္ခို္က္ရန္ ပုပၸားအရပ္ကို ေျခကုပ္ယူစခန္းခ်ခဲ့ သည္။

သူရဲေကာင္းေလးဦးတြင္ တစ္ဦးအ၀င္အပါျဖစ္သည့္ ငလုံးလက္ဖယ္သည္ ပုပၸားအရပ္သားျဖစ္သည္။ က်န္စစ္သားမင္း (၁၀၈၄-၁၁၁၃)သည္ မဟာဂီရိနတ္ႏွင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္စကားေျပာဖူးသည္ဟု ျမန္မာ ရာဇ၀င္က်မ္းမ်ားတြင္ဆိုသည့္အျပင္ ေျမးေတာ္အေလာင္းစည္သူ (၁၁၁၃-၁၁၆၀)၏ ဆရာမ်ားစာရင္းတြင္ မဟာဂီရိနတ္အမည္ပါ၀င္ေနသည္။

နရပတိစည္သူမင္း (၁၁၇၄-၁၂၁၁)လက္ထက္ေက်ာက္စာတြင္ မႏုဟာမင္း၏သားေတာ္ သုဓမၼရာဇ္၊ သုဓမၼရာဇ္၏သား အသ၀ဏ္ဓမၼာသည္ နရပတိစည္သူမင္း ၏ ေရႊေလာင္းေလွေတာ္ကို ပုပၸားအရပ္၍ သြားေရာက္အပ္ထားသည္။ ထို႔ေနာက္ျပန္လည္ အပ္ႏွံရာမွ အသ၀ဏ္ဓမၼာ၏သားေတာ္ နာဂသမန္းသည္ ဘုရင့္သမီးေတာ္ႏွင့္လက္ဆက္ခြင့္ရခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။

ျမန္ မာရာဇ၀င္က်မ္းမ်ား၏ ဥဇနာမင္း(၁၂၄၉-၁၂၅၆)လက္ထက္ မွတ္တမ္းတြင္ ဥဇနာမင္း၏မိဖုရားေစာသည္ ပုပ႔ားအရပ္သူျဖစ္သည္။ ပုပၸားအေႀကာင္း၊ မဟာဂီရိအေႀကာင္းကို ျမန္မာရာဇ၀င္တြင္ မ်ားစြာဆို ထားေသာ္ျငား ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာတုိ႔တြင္ တစ္ခြန္းမွ် မဆိုထားျခင္းသည္ လြန္စြာသတိျပဳဖြယ္ျဖစ္ေတာ့ သည္။

၂။ပင္းယ၊အင္း၀ေခတ္

ပင္းယေခတ္တြင္ ေနာင္ေတာ္သီဟသူသည္ စစ္ကိုင္းအသခၤယာေစာယြမ္းမင္းကို လုပ္ႀကံရန္ ငခင္ညိဳကို နန္းတြင္းသို႔ တိတ္တဆိတ္လႊတ္လုိက္ရာ အခြင့္မသာသျဖင့္ အခ်ိန္ႀကာခဲ့သည္။

တစ္စုံတစ္ရာမစားရေသး ရကား ဆာဆာရွိသည္ေႀကာင့္ ဗလိနတ္စာကိုစားမိသျဖင့္ တစ္လုပ္စားဖူး သူ႔ေက်းဇူးကို သိတတ္သူျဖစ္ သည့္အေလ်ာက္ မသတ္ပဲျပန္လွည့္လာခဲ့သည္။ ဤတစ္ခ်က္သာေတြ႔ရသည္။ အင္း၀ေခတ္တြင္ ေတာင္ ပုပၸား စံကားပြင့္ဟူေသာ အဲခ်င္းလကၤာတစ္ပုဒ္ေပၚခဲ့သည္။

***ေတာင္ပုပၸား စံကားပြင့္***

ပုပၸားေတာင္သည္၊ ေရႊေတာင္တည့္ေလ၊ ေရႊေတာင္ပတ္လုံး၊ စံကားပင္ႏွင့္

ပန္းပင္ဖုံး၊ ေတာင္လုံးရနံ႔ ႀကိဳင္စြေလ။

ပုပၸားေတာင္တြင္၊ နတ္ရွင္ႏွစ္ပါး၊ ရႊင္စံစား၊ ဘုံျခားဗိမၺာန္၊ ျမိဳင္စြေလ။

လိႈင္စြေလ၊ လိႈင္စြေလ၊ လိႈင္စြေလ၊ လိႈင္စြစံကား၊ ေတာင္ပုပၸား၊ စံကားပ်ံ႕ႀကိဳင္မွ်၊

ပန္းလိႈင္စြေလး။

ေမာင္ေတာ္ေရထက္၊ မယ္မုတ္ေရ၊ ဆယ္ေလးသာစြေလ။

ဗိမၺာန္နန္းမွာ၊ ထီးစႀကၤာျဖန္႔ကာ၊ အုပ္မိုးကာစြေလး။

အင္း၀ေခတ္ အရွင္မဟာရ႒သာရႏွင့္ အရွင္မဟာသီလ၀ံသ

တို႔က နတ္ကိုးကြယ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ဗုဒၶ ဘာသာသာသနာေတာ္

ညိႈးႏြမ္းမည္ကို

မလိုလားေသာေႀကာင့္ ျပစ္တင္ရႈတ္ခ်ေရးသားခဲ့ႀကသည္။

မဟာဂီရိ၏အဓိပၸာယ္မွာ ေတာင္ႀကီးဟူေသာအဓိပၸာယ္ျဖစ္သည္။

ေရွးက သဘာ၀ေဘးအႏၱရာယ္ ကို ေႀကာက္ရြံ႕မႈေႀကာင့္

သစ္ပင္ေတာေတာင္မ်ားကို ကိုးကြယ္ျခင္းအေလ့ရွိခဲ့သည္ကိုလည္း

သတိျပဳရာပါသည္။

၃။ေတာင္ငူေခတ္

အင္း၀ေခတ္တြင္

မည္မွ်ပင္ေရးသားခဲ့ေစကာမူ ေတာင္ငူေခတ္မတိုင္မီထိ ပုပၸားနတ္ကို

ကၽြဲႏြားစသည္ သတ္ျဖတ္ပသႀကဟန္တူသည္။

ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီး(၁၅၅၀-၁၅၈၁)သည္ နတ္ကိုးကြယ္မႈကို

အမိန္႔ေတာ္ထုတ္ျပန္လွ်က္ တားျမစ္ခဲ့သည္ကို

တြင္းသင္းမဟာရာဇ၀င္သစ္(ဒုတိယတြဲ)တြင္ ေတြ႔ရသည္။

၄။ေညာင္ရမ္းေခတ္

ကသည္းေစာ္ဘြားတစ္ဦးသည္ ၁၅-ႏွစ္မွ်သာရွိေသးေသာ

ကသည္းမင္းသမီး ႏွင္းလုံခံကို စေနမင္း(၁၆၉၈-

၁၇၁၄)ထံ ဆက္သခဲ့သည္။ ဘုရင္မွ မင္းသမီးကို ပုပၸားျမိဳ႕စားအရာ

အပ္ႏွင္း၍ ကိုယ္လုပ္ေတာ္အရာ

ထားခဲ့သည္။ ေညာင္ရမ္းေခတ္ေႏွာင္း အင္း၀ေနာက္ဆုံးမင္းဆက္

မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိမင္းကို မဏိ

ပူရေစာ္ဘြားဟုံသည္ အသက္ ၁၂-ႏွစ္သာရွိေသးေသာ

သမီးေတာ္ကသည္းမင္းသမီးကို ဆက္သခဲ့သည္။

ဘုရင္မွ ပုပၸားျမိဳ႕စားအရာအပ္ႏွင္းခဲ့သည္။ စိႏၱေက်ာ္သူဦးႀသ၏

က၀ိလကၡဏာသတ္ပုံက်မ္းတြင္

မိစၧာအားလုံး၊ လႊမ္းပိတ္ဖုံး၊ ေတာင္ျပဳံးညီေနာင္မင္း-ဟု

စပ္ဆိုခဲ့သည္။

၅။ကုန္းေဘာင္ေခတ္

အေလာင္းေတာ္မင္းတရားႀကီးသည္

ပုပၸားမဟာဂီရိနတ္ရုပ္မ်ားမွ ႏွမေတာ္နတ္ရုပ္၏ ဦးေခါင္းကိုငုံ၍ ေရႊ

ခ်ိန္ငါးပိႆာကို ဆက္သခဲ့သည့္အျပင္

နတ္ထိန္းခုနစ္အိမ္ေထာင္ကိုလည္း ခန္႔အပ္ေတာ္မူခဲ့သည္။

ဘိုးေတာ္ဘုရား(၁၇၈၂-၁၈၁၉)ကို ၁၇၈၄-ခုတြင္

ပုပၸားနယ္သားငဘုန္းသည္ ပုန္ကန္ခဲ့သျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး

ပရိယာယ္ေႀကာင့္ေလာမသိ မဟာဂီရိနတ္ေမာင္ႏွမတို႔ကို

ခ်ီးေျမွာက္ျခင္းအဆက္သြယ္ရွိခဲ့သည္။ ခရစ္ ၁၇၈၅-တြင္ ေရႊစင္

၅၅-က်ပ္သားဆက္သခဲ့သည္။ မင္းထုန္းမင္းသည္လည္း

ပဥၥမသဂၤါယနာတင္မင္းတစ္ ပါးျဖစ္ေသာ္ျငား

ပုပၸားကိုစည္းရုံးေရးအသြင္ျဖင့္ ပုပၸားေဒသခံ

ဦးမႈံကို ျမိဳ႕အုပ္ရာထူးအပ္ႏွင္းခဲ့သည္။ သီေပါ မင္းလက္ထက္

နန္းသက္ခုနစ္ႏွစ္တြင္ ပုပၸားႏွင့္ပတ္သက္၍

ထူးျခားသည့္ဆက္ႏြယ္မႈမရွိခဲ့ေပ။

၆။ကိုလိုနီေခတ္

သီေပါမင္း ပါေတာ္မူျပီးေနာက္ ပုပၸားေဒသမွ

ဗုိလ္နက္ေက်ာ္သည္လည္း တြန္းလွန္တုိက္ခိုက္သူမ်ားအျဖစ္

ပါ၀င္ခဲ့သည္။ ၁၉၂၀-တြင္ ေဂါပကလူႀကီး ဦးသာတင္ဆိုသူက

ပုပၸားေတာင္ကလပ္ေပၚသို႔ တက္ေရာက္ႏုိင္ ရန္ လူသြားလမ္းကို

ခုတ္ထြင္ရွင္းလင္းခဲ့သည္။

၁၉၂၁-တြင္ က်ိဳက္ထီးရိုးဆရာေလး ဦးပန္းေအးသည္

- ေတာင္ကလပ္ေပၚတြင္ ေစတီတစ္ဆူတည္ထားခဲ့ျပီး ၁၉၂၄-တြင္

၁၈-ေပျမင့္ေသာ တံခြန္တိုင္ကို - ေမာေနယ်ကိုယ္ေတာ္၏

ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ေတာင္ကလပ္ေပၚတြင္ စုိက္ထူခဲ့သည္။ ၁၉၂၅-တြင္

ပထမဆုံး ဘာသာေရးပြဲေတာ္အျဖစ္ အေနကဇာတင္ပြဲကို

က်င္းပခဲ့သည္။ ေတာင္ကလပ္သို႔တက္ရာတြင္ သံေလွ ခါးျဖင့္

တက္ႏုိင္ရန္ ဆရာေတာ္ဦးေကာသလႅဦးေဆာင္ခဲ့သည္။

၇။ဂ်ပန္ေခတ္

မဟာမိတ္တပ္မ်ား ပုပၸားရြာသို႔ခ်ီတက္ေသာအခါ ေျမသားလမ္းအျဖစ္

ခ်ဲ႕ထြင္ေဖာက္လုပ္ခဲ့သည္။

၈။လြတ္လပ္ေရးေခတ္

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ၄-၁-၁၉၄၈-တြင္ ျဗိတိသွ်အစိုးရလက္ေအာက္မွ

လြတ္ေျမာက္လာခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရး ရျပီးေနာက္

ထင္ရွားသည့္အေဆာက္အဦအျဖစ္

ပုပၸားအနီး၀န္က်င္ရွိ ေတာင္ကုန္းမ်ားတြင္ အ၀င္ အပါျဖစ္ေသာ

သီလေတာင္ေပၚတြင္ ဥာဏ္ေတာ္ ၂၇-ေပျမင့္ေသာ

ဗ်ာဒိတ္ေပးရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကို ၁၉၅၉-တြင္

ဆရာေတာ္ဦးကုမာရႏွင့္ ဦးသာတင္တို႔က ညွိႏုိင္းကာ

တည္ထားခဲ့သည္

No comments:

Post a Comment